De Keten met Eten is een Technasium-opdracht van de middelbare school het Bonhoeffer College en is een onderdeel van het ACHIEVE programma. De opdracht was om kinderen met behulp van interactieve technologie te laten zien welke weg een product heeft afgelegd voordat het in de supermarkt ligt en/of wat het na consumptie voor je lichaam kan doen. Dit om ze de impact van producten op milieu en gezondheid te laten ervaren. De ideeën van de scholieren varieerden van een applicatie tot een winkelwagentje met scherm en zelf-scanner.
- Een groepje had bijvoorbeeld bedacht dat je á la Pokémon in de supermarkt op zoek gaat naar sterke producten (d.w.z. duurzaam) om deze dan te bemachtigen en later in te zetten in een battle met anderen (BoerenBattle Game op de banner).
- Een ander groepje had bedacht dat je door een product te scannen in de supermarkt toepasselijke spelletjes kunt triggeren, zoals een transport-spel waarbij je een bepaalde route in de supermarkt af moet leggen (zie de afbeeldingen rechts op de banner). Daarmee kun je kinderen bewust maken van de afstand die producten af moeten leggen voordat ze in de supermarkt liggen.
- Het derde groepje had een soort keuzehulp bedacht die na het scannen van het product op een kaart laat zien waar alle ingrediënten vandaan komen.
- Het laatste groepje heeft verschillende spellen met streekproducten bedacht onder de naam Jumbo Collection Games, zie website.
Alle vier groepjes hebben hun ideeën voorgelegd bij de doelgroep middels online vragenlijsten en dat heeft waardevolle informatie opgeleverd. In 2021 gaan UT studenten deze prototypes verder uitdenken of nieuwe ideeën bedenken. De beste ideeën zullen worden uitgewerkt en getest in supermarkten.